Motorky a všechno
co k nim patří!

Objednej si domů jednotlivé vydání Motorbike!

Více informací o aktuálním čísle zde.

 

více

Z kopců na závodní vrchol

Z kopců na závodní vrchol

 

Ján Miloň, aktuální držitel vítězné trofeje FIA ​​European Hill Climb Championship 2019 ve skupině GT a třídě GT3, si v roce 2021 dopřeje novou výzvu – legendární závod Rally Dakar.

 

 

Důvodem nových životních cílů je „malý“ virus, který razantně vstoupil i do života závodníka – seriál vrchařských závodů, totiž s velkou pravděpodobností letos skončil. Ale jak to, tak bývá, závodník je závodník i v momentech, kdy se nesoutěží. I Ján Miloň se musel přizpůsobit aktuálnímu stavu. Vymyslel si novou „kratochvíli“ – Rally Dakar 2021.

Říká se, že není kopec jako kopec. Co donutilo „vrchaře“ změnit myšlení a přeorientovat se na kopce pískové, a hned na nejtěžší světové vytrvalostní rallye?

Můj závodní život má několik rozměrů. Prvním je závodění jako takové, druhým závazky vůči reklamním partnerům a sponzorům. Jelikož po vypuknutí pandemie moje závodní sezóna okamžitě skončila, pomyslně mi zůstaly jen závazky vůči partnerům. Proto jsem chtěl vymyslet a nabídnout jim něco speciálního, významného a zároveň i divácky sledovatelného. Samozřejmě, v létě je takovým seriálem „neskromně“ Formule 1 (i kdybych velmi chtěl, do té se nedostanu), v zimě je to jednoznačně Rally Dakar. A tak mě napadlo – proč to nezkusit? Rozhodil jsem své závodní sítě a zjistil jsem, že tento „sen“, není až tak nereálný. Už to chtělo jen tým a závodníky.

Tým závodníků?

Ano. I když mám osobní ambici se zúčastnit, musel bych se dlouho učit i připravovat. Dakar, to je nejen závodění, ale také kondice a hlavně zkušenosti. Proto jsem se logicky rozhodl, že raději oslovím již zkušené závodníky s praxí. Naštěstí jedním z nich je i můj kamarád a motocyklový závodník Rudolf Lhotský, který si Dakar vyzkoušel již třikrát. On zase oslovil svého dlouholetého kamaráda Davida Pabišku, který si zajel pouštní písky už jedenáctkrát. Po krátké společné debatě, byli oba ochotni jezdit pod „bojovými“ barvami mého týmu Jantar Team.

Je to však i změna z auta na motocykly …

Kategorie motocyklů je sledována snad nejvíce. Proto mi změna nakonec nevadila. Navíc jsme ​​i v tomto chtěli závodění povýšit na umění. Kluci se totiž rozhodli, že Rally Dakar 2021 chtějí závodit v kategorii Malle Moto, což není jen kategorie, to je něco víc. V ní si závodníci sáhnou ne na dno svých sil, ale pomyslně ještě o dvě patra níže. Specifikem Malle Moto je totiž „Žádná pomoc“. Závodník odstartuje etapu, přijede do cíle, sám si musí motorku servisovat, resp. opravit, vyspat se a druhý den koloběh pokračuje. My z týmu, mu můžeme pomoci jen radami, nesmíme nijak přiložit ruku k dílu.

Aby to navzdory těžkým podmínkám, měli Rudolf a David „relativně jednoduché „, museli jsme vybírat i z výrobců motorek. V tomto směru je na špičce KTM. Na konci každé etapy je přistaven kamion s náhradními díly. Závodníci mají čipové karty, otevřou si dveře, vezmou náhradní díl, naskenují kód a nám na konci přijde už jen faktura.

 

Rudolf Lhotský

Co pro vás znamená účast v kategorii Malle Moto?

Odpověď je jednoznačná – snad pro každého motorkáře jedoucího vytrvalostní závody, je to opravdový vrchol.

Jelikož se tato kategorie jezdí bez pomoci podpůrného týmu, jak se na závod připravujete?

V první řadě je to fyzická příprava, jako na každé závody. Zde se však také musím poměrně dost učit i o konstrukci a „logice“ motorky. Běžný servis zvládnu, problematická ale často bývá elektronika. Pomáhají kamarádi, kteří mě zasvěcují do tajů kabelů a pojistek. I když se to laikovi může zdát nepodstatné, vždy jde o čas.Během poruchy musím zvládnout provést rychlou diagnostiku, abych dokázal okamžitě sáhnout na správné místo a poruchu odtranit. Není možné zdlouhavě přemýšlet a nervózně koukat na hodinky.

David Pabiška

Náročnou Rally Dakar jste absolvoval už 11 krát. Není to už pro vás tak trošku „nuda“?

Ani náhodou. Pro mě jsou podobné závody životním stylem. Je to něco, co vás chytne a nepustí, stále to máte v hlavě. Mě to chytilo už někdy ve 14ti letech. Navíc Malle Moto je jakýmsi pomyslným návratem k myšlenkám zakladatele závodů Thierryho Sabineho. Původně to Měl být vytrvalostní závod pro nadšence, bez ohledu na peníze a týmovou podporu. Současný „Dakar“ takový už není. Mnozí závodníci řeší jen start a cíl, ostatní není podstatné. V Malle Moto je to jiné. Všichni máme naprosto stejné podmínky. Musíme přemýšlet nejen nad jízdou jako takovou, ale i nad navigací, a hlavně nad tím, jak bez újmy dorazit do konce etapy, protože každý zdravotní i technický problém znamená zdržení a větší fyzické vypětí. Male Moto jsou dva týdny samoty, přestože je kolem mnoho lidí.

Pouze pro úplnost. Rally Dakar 2021 se zřejmě opět pojede v Saúdské Arábii. Organizátor sice uvažoval nad možností rozšířit závody i do okolních zemí, ale i zde mění pandemie prvotní záměry. Vše ukáže druhá polovina tohoto roku. Jisté však je, že Rally Dakar 2021 bude i s účastí týmu Jantar Team.

Text : Jantar Team

Foto: Jantar Team ( Rudolf Lhotský, David Pabiška), Tibor Szabosi

Produkce/ asistent

Tel.: +420 608 774 475
asistent@motorbike-czech.cz

Obchod / marketing/ inzerce

Jana Kolací
Tel.: +420 724 986 502
jana@motorbike-czech.cz

Sídlo společnosti, fakturační adresa:

X Ray Media, s.r.o.
Vrbova 1427/19
Praha 4
147 00
Tel.: +420 608 774 475
asistent@motorbike-czech.cz