Skip to content
reklama


TEST: Revoluční evoluce BMW R1200R MY 2015

TEST: Revoluční evoluce BMW R1200R MY 2015

BMW R1200R MY 2015

 

Jednou z největších novinek letošní blížící se sezóny je bezpochyby BMW R1200R. Jedná se o jeden z pilířů bavorské produkce a navíc tradiční motocykl, který prochází pro modelový rok 2015 zcela zásadní proměnou. Byli jsme v testu zvědaví, do jaké míry je motocykl evolucí předchozích modelů a do jaké míry se jedná o převrat, nebo chcete-li revoluci.

Změn si všimne i laik a není se co divit, jsou opravdu výrazné. Netýkají se jen technických řešení, ale mění i základní designové rysy, motocykl působí více dynamicky a moderněji, než jsme byli u eRka zvyklí.  Jde o logické změny, které navazují na měnící se jízdní charakter motorky, obohacené o moderní elektroniku – nakonec, štafetu konzervativních klasických strojů přebrala minulý rok pevně veleúspěšný model BMW R NineT, který se naopak hlásí ke klasickým a konzervativním hodnotám ještě výrazněji a proto se eRku otevírá cesta k novým obzorům, ke kterým se také neomylně vydává. R1200R sice dál zůstává univerzální motorkou, ale vzhledem k použitým technologiím a technickým řešením bych v souvislosti s ní rozhodně nepoužíval přívlastek konzervativní.

Co nového?

Nový model R1200R získal zcela nový trubkový rám, místo teleleveru obrácenou vidlici a vzhledem k použití poslední generace boxeru přibyl i chladič. Pokud něco zůstalo na motocyklu podobné jako dřív, tak je to posez. Na motorce sedíte velmi pohodlně a vzpřímeně a příjemná jsou široká řidítka. Sedlo je komfortní a navíc si při objednání motocyklu můžete vybrat jedno ze čtyř sedel, kde se nabízí rozmezí neuvěřitelných 8 cm, konkrétně tedy pozice 76 až 84 cm. Tuto výšku si nevolíte jen podle své výšky, ale i podle charakteru vašeho jízdního stylu. Vyšší sedlo znamená větší přenesení váhy na řidítka a sportovnější posez, naopak nižší posez je komfortnější a více vyhovuje „kochacímu“ stylu jízdy. Ergonomie ovládacích prvků je u BMW tradičně skvělá a vše je snadno po ruce. Hodně inovativní je i přístrojová deska, která je revoluční svým tenkým provedením. Levé straně dominuje klacický analogový tachometr a na pravé straně se nachází velký multifunkční displej. V horní části displeje jsou barevné kontrolky a na samotném displeji najdeme všechny ostatní informace. Velmi příjemné je, že si můžete vybrat jeden ze tří stylů zobrazení, které se nejen liší grafikou, ale i nabídkou informací. Další z mnoha příplatkových novinek je bezklíčová technologie a proto nenajdete zámek ani na nádrži, ani tam, kde se obvykle nachází spínací skřínka. Místo ní je použito velké tlačítko, které slouží k odemknutí zámku přední vidlice a k aktivaci elektroniky motocyklu. K samotnému nastartování je zde klasicky tlačítko na pravém řidítku, jak je obvyklé. LED technologie dorazila do zadní lampy i do části předního světlometu, určené pro denní svícení. Tato část předního světlometu má tvar písmene H a odděluje světlomet potkávacích světel od dálkového světlometu.  Standardně nemá R1200R žádný štítek proti větru a při rychlostech cca do 130km/h mi ani nechyběl, ale vybrat si můžete hned z několika čirých či černých štítků rozdílných velikostí. Od malého štítku, který jen kryje budíky až po největší cestovní štít, který vám zvýší komfort i ve větších rychlostech, třeba při dálničních přesunech.

Dokonalost

Ve standardní verzi můžete volit ze dvou jízdních režimů ROAD a RAIN, ale v příplatkových verzích vás zaručeně potěší režimy DYNAMIC a USER. Mezi osvědčené výhody boxeru patří nízké těžiště, zátah odspodu, vyrovnané spektrum výkonu ve všech otáčkách a nízká spotřeba. Nová generace boxeru si ale může dovolit rozevřít nůžky nabídky jízdních stylů, protože v režimu RAIN se motorka chová rozvážně a plynule, v režimu ROAD využijete plný výkon motoru, ale v režimu DYNAMIC je z ní dravec, u kterého musíte velmi opatrně volit každý pohyb plynovou rukojetí. Vodou přichlazovaný boxer poskytuje velmi příjemných 125 koní při točivém momentu 125Nm při 6500 otáčkách. Zvlášť v režimu Dynamic nabízí motor tolik výkonu a zábavy, že jsem se musel ujistit konzultací s šéfkonstruktérem motocyklu, že se jedná o stejnou specifikaci motoru, kterou znám z GS a RT. Bylo mi řečeno, že ano, ale pocitově mi R1200R přišlo vážně svižnější.

Volitelně si můžete vybrat koncovku výfuku od Akrapoviče, ale i se standardní koncovkou výfuku má eRko uchu lahodící zvuk. Dvouválec tradičně nádherně brzdí motorem a výborně funguje i přesná převodovka, typická svou „lehkou hrubostí“ a přesností zároveň. Mezi další volitelné příslušenství patří asistent řazení, který umožňuje řazení bez spojky nejen nahoru, ale i dolů! A jak jsem zjistil, funguje to opravdu výborně a je to silně návyková záležitost, kterou si užijete nejen při výletní projížďce, ale i při svižnějším svezení. Ten pocit, kdy přilítnete po dlouhé rovince do vinglu a těsně před ní podkopnete o 4 rychlosti dolů, ten vážně stojí za to.

Přední odpružení zaznamelo podstatnou změnu vidlice z teleleveru na vidlici konstrukce Up Side Down. Nutno konstatovat, že se jedná o změnu k lepšímu, protože komfort zůstal na vysoké úrovni, ale zlepšila se odezva od vozovky a tím pádem máte i pocit větší jistoty. I při velmi agresivním brzdění fungovalo vše výborně – skvělá dávkovatelnost i účinek brzd, systém ABS se dostal ke slovu jen ve špinavé stopě a i ten fungoval výborně a nezasahoval víc, než je zdrávo. Zadní odpružení sice nadále využívá osvědčený a efektivníní paralever s letmo uchyceným kolem a kardanem, ale všechny testované motocykly měly navíc elektronický podvozek, který nejenže funguje výborně, ale opět naprosto změní charakter tlumení z houpavého pohodlného cesťáku až po tvrdý sportovní podvozek, poskytující tvrdou přesnou odezvu od vozovky. Příplatkový systém odpružení jde však ještě dál a neustále „sleduje“ vozovku a přizpůsobuje se aktuálním podmínkám. Motorka je díky své váze a především díky nízkému těžišti hravá a krásně manévrovatelná. Stupačky jsou relativně nízko, díky čemuž si užijete pohodlný posez, ale ve větších náklonech, ke kterým motorka zvlášť v režimu Dynamic svádí, jsem se velmi rychle dostal na hlásiče stupaček a řádně je obrousil. Bohužel jsme nedostali žádnou testovací spolujezdkyni, ale i sedlo spolujezdce vypadá pohodlně. Právě proto, že se jedná o univerzální bike, můžete v příslušenství vybrat i plnohodnotnou sadu kufrů a s motocyklem vyrazit na delší cestu.

Na motocyklu jsme během dne najezdili přes pět hodin stylem brzda – plyn a motorka fungovala na výbornou. Vzhledem ke stylu jízdy mě příjemně překvapila i průměrná spotřeba pod 5 litrů. Díky novému boxeru a použití elektronického podvozku můžete eRko velmi snadno přizpůsobit svým potřebám a kliknutím na několik tlačítek diametrálně změnit charakter motorky. Někteří kolegové při testování řešili lehké vibrace motoru ve středních otáčkách, ale za sebe musím jednoznačně konstatovat, že právě tuhle syrovost boxeru mám na tomhle motoru rád.

Závěrem musím konstatovat, že univerzálnost R1200R nezůstala jen zachována, ale naopak ještě narostla! Zatímco u mnoha jiných motorek pro mne slovo „univerzální“ navozuje tak trochu dojem, že motorka neurazí (a ani nenadchne) a umí od všeho trochu, tak s R1200R má slovo univerzální zcela nový význam, protože tahle motorka se vážně jen tak neztratí a umí od všeho hodně! Nůžky jejího využití a charakteru se rozevřely ještě víc a oproti předchozím generacím přibyla možnost sportovní jízdy, která k tomuto stroji po právu přitáhne mnoho mladších jezdců. Vzhledem k tomu, že se jedná o premiovou značku, bude spoustu zájemců zajímat cena. Ta startuje na 338 700,- CZK a to vzhledem k poměru cena výkon nezní tak špatně.

Text: Jan Altner

Foto: BMW, Jan Altner

Vyšlo v Motorbike 1-2/2015

reklama


reklama


reklama