Skip to content
reklama


TEST: SYM Maxsym 600i Sporty

TEST: SYM Maxsym 600i Sporty

Elegán

SYM Maxsym 600i Sporty

 

Text a foto: Ivan „Scoob“ Bezděk

smb_0229

Velké skútry patřily donedávna pouze do výrobních programů tradičních evropských nebo japonských značek. Ovšem před pár lety začali vystrkovat růžky i výrobci, zabývající se dosud jen „malorážkami“. A tak jsme měli možnost vloni vyzkoušet stroj Sym Maxsym 400 – a letos jeho mladšího (a silnějšího) sourozence, Maxsym 600i Sporty.

 

Mávat pohrdavě rukou nad skútry tchajwanské značky SYM s tím, že je to „ňáká čína“, může dnes snad jen ten, kdo během posledních deseti let hibernoval, nebo se právě vrátil ze sibiřského gulagu.

SYM patří mezi největší výrobce skútrů na světě (a je druhou největší značkou právě na Tchajwanu) a denně se zde vyrobí přes 2000 ks (!) strojů různých kubatur.

 

Už loňské čtyřkilo nás mile překvapilo, takže na stroj o objemu 565 ccm jsme se vyloženě těšili.

Maxsym 600i Sporty pohání čtyřdobý jednoválec s keramickým válcem o výše uvedeném objemu, s výkonem 45,5 koní a točivým momentem 43,2 Nm. Suchá hmotnost je nezanedbatelných 238 kg, ovšem těžiště je nízko a nízko je i sedlo (755 mm), takže s manipulací nebudou mít problém ani ti, kteří provozují spíš ležing u televize, než že by trávili každou volnou chvíli v posilovně.

smb_0015

Vzhledem se novinka podobá čtyřstovce, ze které také konstrukčně vychází, a markantních rozdílů moc nenajdete – nejvýraznějším faceliftem jsou zrcátka, která už u šestistovky nepřipomínají ta, která se používají spíš u chopperů. Designu se nedá nic vytknout a zpracování také ne, Maxsym 600i Sporty splňuje veškeré požadavky, aby mohl být zařazen do kategorie luxusních skútrů. Za jeho digitální přístrojovou desku (v kombinaci s analogovým rychloměrem a otáčkoměrem) by se nemusel stydět leckterý ze supertourerů, automatická denní LED světla taky nenajdete na čemkoliv, k tomu si přidejte mechanicky polohovatelné plexi, imobilizér, nastavitelné páčky brzd a vývod teplého vzduch před kolena řidiče nebo třeba zásuvku na 12V a USB.

Co se týká prostoru pod sedlem, vejdou se sem dvě běžné integrálky a navíc se nemusíte bát, že vám při manipulaci v odkládacím prostoru spadne vyklopené sedlo zlomyslně na hlavu – je zajištěno plynovou vzpěrou. Otevírá se buď klasicky klíčkem, nebo tlačítkem umístěném na levé rukojeti.

K dispozici jsou též další schránky na drobnosti v přední části kapotáže.

smb_0106

Jízda

Dvanáct koní proti staršímu sourozenci je znát a skútr je i přes svou hmotnost pěkně živý. Rychloměr je cejchován do 180 km/hod. a není problém se dostat na hodnotu o deset kilometrů v hodině nižší, a to dokonce se spolujezdcem (samozřejmě pokud neváží metrák). Tlumení je klasicky skútroidní, tedy nemůžete čekat, že si poradí i s pastí na mamuta, ale v mezích kategorie funguje dobře a s běžnými nerovnostmi se vyrovnat dokáže. K jistotě při řízení přispívají, především při vyšší rychlosti, i patnáctipalcová kola.

Brzdy fungují naprosto skvěle – a bodejť by nefungovaly, když jsou na předním kole dva kotouče o průměru 275 mm, do kterých koušou čtyřpístky za pomoci radiální pumpy. ABS je v téhle třídě samozřejmostí.

smb_0116

Sedlo je, jak se dá očekávat u turisticky zaměřeného stroje, pohodlné, navíc má spolujezdec k dispozici bederní opěrku a k držení slušná madla, takže se vám nebude neustále válet po zádech, nebo se nebude děsit, že si každou chvíli nedobrovolně vystoupí. Pohodovému cestování tak nic nebrání.

S většinou velkých skútrů není jízda po městě žádná radost, přeci jen jsou určeny spíš na delší vzdálenosti, třeba na dojíždění ze satelitu do práce. Ovšem Maxsym 600i Sporty je v tomto bodě výjimkou. Není tak široký v zadní části, takže se s ním v klidu propletete mezi auty a k snadné manipulaci v nízkých rychlostech opět pomáhá nízko položené těžiště.

smb_0245

Maxsym 600i Sporty, přestože se řadí k vyšší řadě cestovních skútrů, je vhodným společníkem pro každý den – lhostejno, jestli s ním budete dojíždět denně několik desítek kilometrů, nebo se s ním budete pohybovat výlučně po městě. To vše maximálně pohodlně (tím „Sporty“ v názvu se nenechte zmást, Maxsym sice upaluje, jako by mu za patama hořelo, ale v žádném případě v sobě nemá žádnou tvrdost či hrubost sportovního stroje). Dá se říct, že je to skútr pro každého, zvládne ho sice i štíhlá slečna, ale ani dvoumetrový chlap na něm nebude vypadat komicky.

Na závěr jsme si nechali jeden podstatný bonus, a sice cenu. Maxsym 600i Sporty stojí 174 000,- Kč, zatímco konkurence v této kategorii začíná s cenami kolem 200 000,- Kč. A o tom už stojí za to přemýšlet.

Vyšlo v Motorbiku 7/2014

reklama


reklama


reklama