Motorky a všechno
co k nim patří!

Nový Motorbike vychází v pátek 6.9.2019!!!

Více informací o aktuálním vydání zde.

více

REDAKCE TESTUJE: Zámek TOKOZ X Safety Box IV

Kotva na zloděje

Text: Pavel „Pajinex“ Suk

Foto: archiv

Nemálo rovnějších mezi rovnými si v naší zemi pojem demokracie stran majetku vykládá velmi liberálně. Asi tak, že co je všech, může být i moje.

tokoz-x-safety-box-iv-bez-retezu

Bohužel až příliš často beztrestně. Není pak divu, že podle jejich vzoru se řada „šikulů“ hodlá obohatit rovněž, ale většinou na tvůj účet. Buď to vyjde a jede se dál, nebo ne a nějaký čas si odpočinu ve fešáckém kriminálu, kde se nemusí makat. Každá odcizená věc zamrzí, ale u vymazleného a opečovávaného biku dvojnásob. Protože mám garáž ve dvoře nájemního domu, kde se často střídají spíše neplatící nájemníci, nabídku českého výrobce Tokoz na instalaci zámku X Safety Box IV jsem víc než uvítal. No, zámku… přesná specifikace zní „Přídavný uzamykatelný kotevní systém s mohutným řetězem pro zabezpečení motocyklů, čtyřkolek, zahradních traktorů, stavebních strojů a jiných mohutných mobilních věcí“. A pro jejich ochranu tento systém výrobce náležitě vybavil. Čep a celé tělo zámku je z chrommanganové oceli, chemickotepelně zpracované a kalené. Splňuje požadavky čtvrté bezpečnostní třídy dle ČSN EN 1627 – přeloženo má zvýšenou odolnost proti hrubému násilí. Tutéž certifikaci splňuje standardně dodávaná jednostranná vložka TOKOZ PRO s pěti klíči a bezpečnostním kódem, potřebným k výrobě duplikátů. Navíc lze vložku vyměnit za standardní jednostrannou, kupříkladu od značek FAB, GUARD, MUL-T-LOCK a nebo sjednotit klíč třeba se zámkem od vrat. Spolu s jedno, dvou či třímetrovým řetězem a ocelovým lankem, které lze dodatečně dokoupit, mi po převzetí krabice kvůli její hmotnosti spadly ruce. Hm, asi hodně poctivý železo. A protože mé nadšení pro strojírenský obor vyprchá s každým zalomeným klíčem v zámku, tlumočím zhodnocení vlastností výrobku slovy kamaráda Jirky, který se narodil snad přímo pod soustruhem. Pochvaly se dostalo řetězu s ochranným textilním návlekem, který odolal krátkému útoku pilníkem bez sebemenší známky poškození. Následovalo konstatování, že s pilníkem, pilkou na železo nebo pákovými kleštěmi se může jít útočník leda tak klouzat. S ohledem na průměr ok a jejich úpravu proti podchlazení nepomůže ani dusík v kombinaci s velkým kladivem. Uznalého pokývání hlavy se rovněž dostalo masívnímu tělu zámku, jeho jednoduchému odemykání a čtyřem dlouhým šroubům s trhacími hlavami, které jsou po zaklapnutí horní části a uzamčení čepu vidět jen z menší části. Což v podstatě vylučuje možnost odvrtání. Jen je potřeba zdůraznit, že k montáži do betonové podlahy, která by měla mít minimální tloušťku cca osm centimetrů, budeš potřebovat vrtací kladivo se čtrnáctkou vrtákem. Základnu lze přitom bez problému přejíždět autem. Jen nápad navrtat lepenou dlažbu nebude ten nejšťastnější, výrobce ví o krádeži biku i s vytrženou dlaždicí. Umístění zámku je možné samozřejmě i do stěny, logicky raději ne do příčky z dutinek. Jako výrazně lepší alternativa se tak jeví navrtání nebo přivaření těla zámku k nosným ocelovým traverzám ve zdi. Pokud by se pak někdo chtěl pustit hodně trnitou cestou vyřezání, koleduje si o narušení statiky celé stavby. V podstatě asi jediným vhodným prostředkem k útoku s vysokým procentem úspěšnosti představuje flexa a cílem bude řetěz. Jenže flexa není zrovna bezhlučný nástroj, potřebuje proud, a to jsou pro „práci“ zpravidla v nočních hodinách dost podstatné nevýhody. Demontáž předního kola se pak jeví jako postup velmi neefektivní a výrazně komplikuje následný převoz a pochopitelně i prodej neúplného stroje.

Retez-k-X-safety-BOX-IV-1-m-prum-13-mm-_a148018575_11047

Shrnuto, ukrást se dá asi všechno, ale tenhle systém od Tokozu od nás dostává za zpracování a použité materiály výbornou. Ocelové lanko navíc zvyšuje záběr jeho využití, když jím můžeš buď rovnou k oku zámku, nebo k řetězu připevnit třeba přilbu, kolo, kombinézu apod. Jestli máš doma bike, kvůli kterému bys složil gorilu, tak asi jeho zabezpečení hodně řešíš. Systém X Safety Box IV level ochrany navyšuje zásadním způsobem a troufneme si říct, že útok běžně vybavených chmatáků při jeho správné instalaci nemá šanci na úspěch, takže se nebudeš po příchodu do garáže cítit jako promítač v prázdným kině.

Vyšlo v Motorbike 11/2014

http://www.tokoz.cz/

Produkce/ asistent

Tel.: +420 608 774 475
asistent@motorbike-czech.cz

Obchod / marketing/ inzerce

Jana Kolací
Tel.: +420 724 986 502
jana@motorbike-czech.cz

Sídlo společnosti, fakturační adresa:

X Ray Media, s.r.o.
Vrbova 1427/19
Praha 4
147 00
Tel.: +420 608 774 475
asistent@motorbike-czech.cz