Motorky a všechno
co k nim patří!

Prosincové číslo od 5/12 v prodeji!

Více informací o aktuálním vydání zde.

více

Harley – Davidson FXSB Breakout

Hellraiser

Text: Ivan „Scoob“ Bezděk

Foto: Jana Kolací

SMB_0313

Přiznám se bez mučení, že mám tyhle motorky rád. Jo, je mi jasný, že se to úplně nenosí a že jako „správný“ testrider bych měl vykřikovat, že jediná správná je ta úplně nejrychlejší, nejovladatelnější a nabušená elektronikou že stroje typu custom bych měl brát pouze se shovívavým úsměvem…

Jenže v tom je právě kámen úrazu. Teda aspoň pro mě – jo, mám rád technický novinky, na druhou stranu nejsem úplně odvázaný z toho, když za mě mašina „myslí“ a všechno mi promine. Když nemusím počítat s jejíma specifickýma vlastnostma, protože v okamžiku, kdy vyvedu nějakou kravinu, někde něco vyhodnotí, že jsem to až takhle úplně asi nechtěl, něco se sepne a vytáhne mě z maléru. Mám prostě rád stroje, který je třeba poznat, zjistit, jak se chovají, jaký mají silný i temný stránky a podle toho na nich jezdit. Stroje, jako je právě Breakout.

Bad boy už na první pohled

Novinka letošního roku patří do rodiny Softail a hned, jak jsem ji uviděl na prvních fotografiích, bylo mi jasný, že těžce sobecky využiju jednoho z mála privilegií šéfredaktora a nikomu z redakce ji nepřenechám. Co, nepřenechám… ani nepůjčím! A dobře jsem udělal – ale o tom až za chvíli, nejprve něco málo techniky.

SMB_0324

Harley – Davidson má ve svém repertoáru v současný době mnoho „user friendly“ strojů, čili nízkých, poměrně lehkých, tolerantních… prostě takových, které nemají vyděsit začátečníky. No, milé děti – Breakout mezi ně fakt nepatří. Dlouhý, s agresivně vystrčenou přední vidlí, hluboko prolomeným sedlem a širokými dragsterovými řidítky dává na první pohled najevo, že tohle pro greenhorny není. Dojem něčeho ne úplně přátelského ještě umocňuje širokánská zadní guma a samozřejmě obří V- Twin, v tomto případě Twin Cam 103B o objemu 1 690 ccm. Ono to ostatně vůbec vypadá, že všechno je podřízeno motoru – přední světlo je miniaturní (přesto svítí dostatečně), budík je jen jeden. Ale zato rafinovaný – pod analogovým rychloměrem je umístěn malý displej, který vám prozradí krom údaje o času a ujeté vzdálenosti (celkový a dva denní tripmastry) nejen aktuální otáčky, ale i zařazenou rychlost… před pár lety věc u HD nevídaná.

Další věc (krom motoru), která zaujme na první pohled, jsou kola. V rozšířené přední vidlici se skví jedenadvacetipalcové kolo se 130 mm širokou pneumatikou, vzadu je na osmnáctipalcovém kole bačkora o šířce 240 mm. Ostatně, kola jsou speciální, inspirovaná dragstery ze 60 až 70 let minulého století a nesou hrdý název Gasser – každé má deset paprsků a každý druhý paprsek je obroušen na hliník (jinak jsou kola černá). Drobný detail, ale velice působivý.

Ale už mě nebaví popisovat to, co můžete vidět na obrázku, chci se svézt.

V sedle jako v křesle

Mašinu přebírám na pražské Šalamounce a po základní instruktáži co mám, nebo naopak nemám dělat, se skládám do sedla. Je nízko, nizoučko, navíc hodně probrané, takže si připadám jako v křesílku. Breakout je vybaven „chytrou krabičkou“, není teda zapotřebí někam strkat klíček, stačí mít onu krabičku u sebe – když jí nemáte, Breaokut se začne proti vetřelci bránit usilovným vřískáním alarmu.

SMB_0294

Já ji ale mám, takže vlevo pod nádrží nahmatám spínač, přepnu ho do polohy „on“, počkám, až naběhnou systémy, na pravém řidítku zmáčknu další tlačítko (chcípák) a konečně můžu nastartovat. Obří véčko chytne na první pokus, zaklepe celou motorkou i mou maličkostí (tady fakt nemusíte přiklánět ucho k motoru, jestli běží – a to ani kdybyste startovali uprostřed Vítkovických Železáren v době plnýho provozu. Twin Cam o sobě dává vědět). Řadím první stupeň ze šestirychlostní převodovky Cruise Drive a ano, správně, i převodovka dává vědět, že tam kvalt spadl. Prostě některé věci se nemění, naštěstí.

SMB_0218

Vyjíždím z vrat a jéje, jsem nějak dlouhej, musím si zvyknout na to, že přední kolo je kdesi daleko přede mnou. Ostatně, daleko před sebou mám i ruce, natažený jako gibbon a nohy jakbysmet… nejvíc mi posez připomíná dalšího „Harýka“ a sice V Rod. Nicméně zvykám si rychle, ta pozice není nijak znechucující, je prostě jen jiná než u většiny ostatních motocyklů.

Sjíždím na Jižní spojku a zatím jsem tam víc než třetí kvalt neměl.

Vyšlo v Motorbike 6/2013

Produkce/ asistent

Tel.: +420 608 774 475
asistent@motorbike-czech.cz

Obchod / marketing/ inzerce

Jana Kolací
Tel.: +420 724 986 502
jana@motorbike-czech.cz

Adresa redakce:

X Ray Media, s.r.o.
Na Lysinách 40
Praha 4
147 00
Tel.: +420 608 774 475
asistent@motorbike-czech.cz