Skip to content
reklama


TEST: Peugeot Metropolis 400

TEST: Peugeot Metropolis 400

Historie motorových vozidel je protkaná nejrůznějšími tříkolými vozidly. Obvykle se jednalo o levnější varianty ke konvenčním autům, se základy v motocyklech, později přišla vlna čoproidních nasvalených třístopáků a trendem posledních let je pomocí tří kol hledat větší bezpečí pro posádky velkých skútrů.
Historie motorových vozidel je protkaná nejrůznějšími tříkolými vozidly. Obvykle se jednalo o levnější varianty ke konvenčním autům, se základy v motocyklech, později přišla vlna čoproidních nasvalených třístopáků a trendem posledních let je pomocí tří kol hledat větší bezpečí pro posádky velkých skútrů.
Historie motorových vozidel je protkaná nejrůznějšími tříkolými vozidly. Obvykle se jednalo o levnější varianty ke konvenčním autům, se základy v motocyklech, později přišla vlna čoproidních nasvalených třístopáků a trendem posledních let je pomocí tří kol hledat větší bezpečí pro posádky velkých skútrů.

Lev o třech tlapách

Text: Míra Kalous

Foto: Ivan „Scoob“ Bezděk

Historie motorových vozidel je protkaná nejrůznějšími tříkolými vozidly. Obvykle se jednalo o levnější varianty ke konvenčním autům, se základy v motocyklech, později přišla vlna čoproidních nasvalených třístopáků a trendem posledních let je pomocí tří kol hledat větší bezpečí pro posádky velkých skútrů.

SMB_0008

Touto technologií se zabývá již několik velkých výrobců a princip se shodně ustálil na dvojici předních kol, kopírujících náklon stroje a základu pohonné techniky v maxiskútru. To znamená automatickou spojku, variátor, úložné prostory a nálož pohodlí pro posádku.

Peugeot v roce 2013 vyslal na trh model Metropolis s motorem 400 ccm a jedním z lákadel je možnost řídit jej s řidičským oprávněním na osobní auto. Kromě tří stop je to i díky nožní brzdě, vyžadované zákonem.

SMB_0023

Stavba stroje je patřičně masívní, ale jak už je u Francouzů zvykem, má v sobě eleganci a uhlazenost. Přední maska kopíruje svou velikostí rozvor přední nápravy a v útrobách skrývá chladič, od nějž vedou průduchy skrz kapotáž směrem k rukám jezdce i jeho kolenům. Opticky je velká čelní plocha rozdělená dvěma světlomety, ovládajícími kouzlo „z noci den“ a žraločími žábrami chladiče mezi nimi.

Předek doplňuje plexištítek s možností nastavení. V jeho krytu sleduje pilot palubní desku s pěkně vyvedenými analogovými budíky otáčkoměru (jistě, u skútru zbytná věc, ale pro zajímavost a pro hračičky se hodí) a tachometru.

Mezi budíky se na velkém displeji zobrazuje informace palubního počítače. Ten dokáže zobrazit okamžitou nebo průměrnou spotřebu a dojezd vzhledem k aktuálnímu stavu benzínu. Jeho mód se přepíná tlačítkem na pravém řídítku.

Tamtéž najdete i zvláštní přepínač mezi hlavními reflektory a LED denním svícením, elektronické zamykání náklonu přední nápravy a uprostřed řídítek je elektronické ovládání parkovací brzdy. Informační stánek doplňují hodiny, palivoměr a teploměr spolu s úplnou kolekcí kontrolek

 

Zvláštně působí schéma tři kol na displeji. Překvapivě se jedná o kontrolu tlaku v pneumatikách. Zajímavé a rozhodně ne běžné… Ostatně stejně jako bezklíčové startování, kdy vám stačí mít v kapse/batohu černou krabičku – klíček a skútr vás bude poslouchat, tedy pokud neodejdete dál, než na cca tři metry. Zapalování obstará otočný vypínač pod řídítky a v blízkosti černé krabičky fungují i tlačítka otevírající zavazadlové prostory.

Ano, opravdu prostory, nejen jeden prostor. Pod sedlem totiž vyšlo místo, kam se vejde jen jedna přilba (a spousta drobností kolem), proto dostal Metropolis netradičně druhý zavazadelník za dvousedlem, kam se bez problémů vejde druhá přilba. Oba pak mají svoje osvětlení a najdete i 12V zásuvku na dobití vybitých hraček.

SMB_0118

Další pohotovostní schránku najdete pod řídítky, je hluboká tak akorát na doklady, peněženku, rukavice….vejde se tam toho habaděj, bohužel schránka není zamykatelná.

Za zmínku stojí skvělá přehledná zrcátka. Díky jejich dobrému umístění a částečně sférické ploše máte dokonalý přehled o dění za vašimi zády.

Pohodlí je druhé jméno sedačky a tak se zmíním jen o výklopných velkoplošných stupačkách pro nohy spolujezdce a dobře tvarovaných madlech. Tenhle stroj budou svezení opravdu milovat – je to jako sedět v křesle multikina, kde dávají road movie. Jen popcorn chybí.

Za jízdy je asi nejsilnější pocit bezpečí, plynoucí z rozměrného štítu přední kapotáže, díky čemuž si člověk připadá jako na palubě sněžného skútru, nebo na čtyřkolce (luxusní, ovšem!).

Čtyřventilový jednoválec má síly dostatek a díky skvělému naladění spojky i variátoru je pohyb pěkně svižný i přes poměrně vysokou hmotnost stroje. Není problém cestovat ustáleným dálničním limitem a ještě zbývá pár koníků k předjíždění.

Motor mě překvapil spíše sportovně laděným projevem a to jak zvukovým, tak dravou dodávkou výkonu na zadní kolo. Bohužel se valivý odpor trojice kol i váha odráží na spotřebě benzínu, kterou nám počítač spočetl na 5,6 litrů na sto kilometrů.

Jízdní vlastnosti tříkolového lva charakterizuje stabilita při klidné jízdě a plusem v bezpečnosti oproti konvenčním maxiskútrům je možnost přenést více brzdného výkonu na silnici i zvýšená přilnavost v zatáčkách.

To všechno funguje při běžném výletním tempu bezvadně. Při pokusu zatlačit na pilu a jet pilu není odezva předních kol moc dobrá. Obzvlášť na středočeských silnicích není o díry a záplaty v zatáčkách nouze a v tom případě se přední kola zavlní a krátce rozkývají. S velkou hmotností předního systému zřejmě souvisí i citlivost na příčné nerovnosti, na něž zareaguje předek pulsací, která se přenáší do řídítek. Osobně to přisuzuji setrvačnosti hmot.

U rozjívených jezdců, čerstvě přesednuvších z auta na Metropolis, vidím i dvě jiná nebezpečí.

První souvisí se silným motorem a velkou vahou na předku. Stalo se mi, že při výjezdu ze zatáčky na mokrém hladkém asfaltu (a pokoušení limitů stroje) se zadní kolo po přidání protočilo a mělo snahu předbíhat. Byla to zvládnutelná situace, ale pokud by se někdo spoléhal na to, že tříkolka neupadne – pozor! To neplatí! Nepěkná situace ji na bok uloží raz dva – mohl by se divit.

SMB_0130

Zrovna tak prudké brždění je třeba praktikovat s motorkovou opatrností, protože skútr není osazený ABS-kem, zablokovaná kola se mohou naklopit a je z toho zase zem.

Třetí věc, která může překvapit nejen nováčky, je manipulace na místě s odjištěným naklápěním kol. Hmotnost v náklonu pocvičí svaly slabších nebo nezkušených jedinců, odvracejících v potu tváře riziko odřeného laku.

Takže nespoléhat na samospasitelnost tří opěrných bodů a řídit s mozkem na ON.  Znovu bych zdůraznil, že při normálním používání na vás žádná záludnost nečeká a jistojistě je to věc cviku.

Ačkoli oficiální materiály o tom mlčí, tak citelné přepouštění tlaku při mačkání obou brzdových páček prozrazuje spojený brzdový systém. A nutno přiznat, že na suché silnici je zpomalovací výkon výtečný.

„Štěstí“ na déšť umožnilo prověřit ochranu posádky. Od pasu dolů jsme byli naprosto suší, prudká přeháňka nás zmáčela cca od ramen nahoru. Přimlouval bych se za protažení kapotáže nebo štítu tak, aby odkláněl vítr i vodu směrem od řídítek. Nemusel bych potom ždímat rukavice.

Metropolis si svoje zákazníky jistě najde. Působí luxusně, je silný a láká na spousty elektronických fíčur. Mrzí mě, že mezi nimi chybí protiprokluz a ABS – na tenhle typ stroje by obojí sedlo jako číro na pankáče.

Vyšlo v Motorbike 4/2014

reklama


reklama


reklama