Motorky a všechno
co k nim patří!

Listopadové číslo je na světě!

Více informací o aktuálním vydání zde.

více
motiv

TEST: Honda Integra MY 2014

Kočkopes, ani ryba, ani rak, hybrid… spoustu podobných (i hanlivějších) hodnocení si Honda Integra vysloužila hned po svém představení v roce 2011. A nejvíc přetřásanou otázkou bylo, proč vlastně vyrábět skútr, který má motocyklový podvozek? Odpověď je přitom jednoduchá: proč ne?

47

Honda Integra patří mezi stroje, na kterých se kdekdo rád brousí ostrovtip a u kterého nebudete vypadat jako blbci, když nad ním veřejně ohrnete nos. Tedy takhle, nebudete vypadat jako blbci jen před člověkem, který nikdy na Integře nejel – kdo má s tímhle strojem osobní zkušenost, pomyslí si něco o diletantovi a dál vás nebude řešit. Integra totiž funguje a rozhodně ne špatně. Ale nebudeme předbíhat.

 

Skútr s velkými koly

Na první pohled před sebou máte prostě velký skútr, zaujmou snad právě jen velká kola, na předku i zadku se skví sedmnáctipalcové ráfky. Což o to, velká kola mají i některé jiné skútry, jenže pak vám dojde, že tady nejen něco chybí, ale i přebývá – no jasně, není zde variátor a naopak tu máme řetěz. Bodejť by ne, podvozek byl totiž použit z modelové řady NC, stejně tak i motor, který v letošním roce přibral na objemu (z 670 ccm na 745 ccm) a tím pádem i na výkonu, který je v současnosti 40,3 kW. O 8 Nm narostla i hodnota kroutícího momentu, nyní je tedy 68 Nm. Kvůli omezení vibrací byl agregát osazen druhým vyvažovacím hřídelem – ne snad, že by vám vibrace u prvních modelů setřásly z hlavy helmu, ale přeci jen je úprava znát, zvlášť při bezprostředním porovnání.

To ale nejsou jediné změny, Integra 2014 má jiné kapoty, než původní model, změnila se ergonomie, takže je zde nyní víc místa pro nohy, upraven byl i tvar sedla, které je teď (kvůli nám, kratinožkám) v přední části užší, takže se dá lépe dosáhnout na zem. Třešničkou na dortu jsou nové barevné kombinace – za sebe mohu říct, že bych jednoznačně sáhnul po trikolóře, která k Hondě prostě patří. Moc hezky vypadá i matná Gunpowder s červenými doplňky, ale vím, jak matný lak dopadne, když se potká s hmyzem nebo vodou, takže pro mě, jako líného neleštiče, není zrovna tím pravým…

45

Do města a dál

Po usednutí do sedla nemáte pocit, že byste pod sebou měli něco výjimečného, jen další velký skútr, jako každý jiný. Přístrojovka je z rodu „normálních“, tedy asi vám nad jejím designem nevypadnou oči z důlků, taky nebudete potřebovat manuál, zvící Zlatých stránek, abyste ji vůbec pochopili – na druhou stranu se z ní dozvíte vše, co potřebujete vědět.

Pocit, že je něco jinak, se dostaví hned při startu – na rozdíl od skútrů zde (jak bylo řečeno) není variátor, takže reakce na přidání plynu je okamžitá, bez toho, abyste museli motor nějak zvlášť vytáčet. Interga 2014 navíc dostala vylepšenou dvouspojkovou převodovku, rychlosti jsou delší než u první generace a i když si zvolíte automatický režim (dvě možnosti volby, D nebo S), můžete tlačítky řadit nahoru či dolů. V praxi to sice moc nevyužijete, automat reaguje velice rychle, a pokud razantněji vezmete za plyn, nevyděsí ho ani vyšší otáčky a nebude hned přeřazovat, takže netřeba mu do toho kecat, ale občas se možnost zásahu pilota přeci jen hodí, třeba když si chcete projet zatáčkovitý úsek svižněji. A svižně to jde, díky motocyklovému podvozku je zde umístěno těžiště jinak, než u drtivé většiny skútrů, takže máte patřičnou jistotu a stroj se pod vámi nekýve jak parník na rozbouřeném moři. Tlumení taky funguje bezvadně, přestože na nějaké štelování přední vidle můžete směle zapomenout – a není to ani třeba, tovární nastavení vyhovuje.

Pro Integru 750 se zapracovalo i na brzdách, páčky jsou teď seřiditelné a jak přední kotouč o průměru 320 mm, tak zadní kotouč 240 mm (do obou se zakusují dvoupístky) se nemají za co stydět a stroj o hmotnosti 237 kg zastaví naprosto spolehlivě. Samozřejmostí je i ruční brzda (abyste nemuseli Integru nahánět, až vám při parkování v kopci ujede).

46

Takže proč ne?

Obloukem se vrátím k původní otázce, tedy proč vlastně vyrábět skútr, který má motocyklový podvozek. Když pominu fakt, že jde o něco nového, neotřelého a originálního (což je ve světě přijímáno příznivě – tedy ve světě za našimi hranicemi, u nás jsme konzervativní až na půdu a ke všemu novému přistupujeme se stejnou nedůvěřivostí jako křovák k mobilnímu telefonu), Integra spojuje pohodlí a eleganci skútru s dravostí motorek. Většina skútrů se hodí převážně do města, a pokud na nich hodláte vyrazit někam dál, musíte se obrnit trpělivostí, že to bude trvat dlouho… tedy samozřejmě pokud nesáhnete po maxiskútru. Ten ale zase hodně ztrácí právě ve městě, díky svým rozměrům a sportovní taky moc není. Integra je někde mezi, „umí“ jak městský provoz, tak dálky. A to nejen díky kapotáži, která vás společně s vysokým plexi ochrání před mizerným počasím. Pravda, díky podvozku nemáte pod sedlem tolik místa, jako u obdobných klasických skútrů, ale to se dá vyřešit zadním horním kufrem. A pokud byste to s cestováním mysleli vážně, dá se dokoupit i dvojice kufrů bočních (případně i například vyhřívané hefty). Pro delší výlety hovoří i spotřeba – motor, používaný u řady NC, je pověstný asketa, takže se spokojí s 3,5 litry na sto kilometrů. A i když mu budete dávat za uši, na víc než 4,5 litrů se nedostanete.

Nejlíp ale bude, když si Integru vyzkoušíte sami – a věřím tomu, že budete překvapeni. A určitě ne nepříjemně.

Text a foto: Ivan „Scoob“ Bezděk

Motorbike 12/2014

Inzerce / obchod

Martina Machová
Tel.: +420 608 323 233
martina@motorbike-czech.cz

Obchod / marketing

Jana Kolací
Tel.: +420 724 986 502
jana@motorbike-czech.cz

Adresa redakce:

X Ray Media, s.r.o.
Na Lysinách 40
Praha 4
147 00
Tel.: +420 608 774 475
asistent@motorbike-czech.cz