Motorky a všechno
co k nim patří!

Červnové číslo právě v prodeji!

Více informací o aktuálním vydání zde.

více
motiv

TEST: Honda Forza 125

Většinou je to tak, že napřed se vyrobí model s menším motorem a poté, na základě průzkumu trhu a požadavků zákazníků, se na objemu posiluje. Honda na to šla ovšem obráceně a tak dnes, několik málo let po představení modelu Forza 300, přijíždí Forza 125.

11

Bylo by chybou předpokládat, že v případě Hondy Forza 125 jde o něco ošizeného, rozpočtového či sockoidního. Ani náhodou, už na první pohled z ní kape luxus a nezasvěcený pozorovatel by u ní určitě nehádal osminkový agregát. Má to logiku, protože levné skútry dnes chrlí kdekdo a v kategorii strojů pro tzv. co nejširší veřejnost je celkem přetlak. Proč tedy nepřijít s něčím, co bude v pohodě splňovat legislativní požadavky pro řidičské oprávnění skupin A1 a B a přitom vypadat dostatečně reprezentativně.

 

Pokud v marketingovém oddělení Hondy takhle opravdu uvažovali, musíme zatleskat, protože nová Forza se, alespoň vzhledově, opravdu povedla a těžko ji něco vytknout. Rozměry připomíná spíš stroj s minimálně dvojnásobným objemem motoru, takže by se dalo předpokládat, že nebude mít zrovna nízkou hmotnost, ovšem při pohledu do tabulky se můžeme uklidnit – 161 kg není nijak moc.

DSC_1571

Většímu (a tedy i luxusnějšímu) skútru odpovídají i detaily, například blinkry integrované v zrcátkách, kompletní LED osvětlení, mechanicky stavitelný plexištít, elektrická zásuvka, prostorné sedlo a přístrojovka, kterou by Forze mohly závidět daleko dražší a výkonnější stroje. A také lakování – ani jedno ze čtyř nabízených barevných provedení není špatné (i když nám se právě nejvíc líbil testovaný stroj v kombinaci matná bílá/ matná modrá).

DSC_1564

Ovšem u skútrů chceme, aby krom toho, že hezky vypadají, byly také praktické. Co je vám platné, že pojedete na designově povedeném stroji, když pod sedlo nic nedáte a budete nuceni tahat na zádech batoh… To ovšem případ Forzy 125 není. Krom dovedně schované schránky na drobnosti v přední levé části kapotáže (schované tedy tak dovedně, že jsme nejdřív ani nevěděli o její existenci) disponuje skútr i velmi slušným prostorem pod sedlem, vejde se sem celých 48 litrů, takže není problém zde odložit helmu jak svoji, tak i spolujezdce. Sedlo se odemyká dvojím způsobem – buď klasicky klíčkem ve spínačce, nebo tlačítkem vedle spínací skříňky. Totéž platí i pro přístup k nádrži, jejíž hrdlo je v přední části skútru. Mimochodem, v nabídce originálního příslušenství je samozřejmě i topcase, takže pokud by vám oněch 48 litrů pod sedlem bylo málo…ale hádám, že nebude.

2

Jedna věc je vzhled, druhá jízdní vlastnosti. Musím přiznat, že když jsem viděl, jak je Forza 125 velká, s vědomím nízkého objemu hnacího agregátu jsem ji automaticky zařadil do kategorie „vypadá krásně, nejede vůbec“. Ovšem chyba lávky, protože i v tomto bodě funguje, jak má. Nový motor má v tabulce uveden výkon 14,3 koně (10,5 kW) a tento výkon bohatě stačí k pohodlné jízdě, kdy maximální rychlost překračuje 120 km/hod., takže se nová Forza hodí nejen pro město samotné, ale i mimo něj. A navíc se na onu rychlost dostanete poměrně svižně, takže v městském provozu nebudete za loudu. Díky této svižnosti není problém ani přesun dopravní zácpou, kdy vás kupodivu nelimitují ani rozměry stroje. Při stylu jízdy Stop and Go zdařile sekundují brzdy. Náš testovací model byl vybaven ABS (dá se pořídit i bez něj), ale ABS zde nereaguje nijak nepřiměřeně a zasáhne až tehdy, kdy se dostanete do krizové situace. Brzdy mají dostatečnou účinnost a nevyděsí nástupem brzdné síly ani začátečníka.

U skútrů, využívaných převážně ve městě, je podstatné i tlumení, nikdo z nás si nechce při jízdě po dlažbě nebo po pověstných českých „Canal street“ překousnout jazyk a ani tady Forza 125 neztrácí. Svůj podíl na stabilitě jak na rozbitých komunikacích, tak při rychlejší jízdě mají jistě i rozměry kol – vepředu najdeme patnáctipalcové, vzadu čtrnáctku.

Zajímala nás samozřejmě i spotřeba. Výrobce uvádí, že na litr benzínu najedete téměř 50 km… což by s přihlédnutím k obsahu nádrže 11,5 litru znamenalo teoreticky velkorysý akční rádius kolem 500 km. K úspoře paliva přispívá i systém Iddle Stop, který po třech vteřinách nečinnosti vypne motor, například při čekání na semaforech. Pro jeho opětovné spuštění není třeba znovu startovat, stačí otočit plynovou rukojetí a motor znovu naskočí.

3

Forza 125 se tedy povedla. Jde o hezký, elegantní skútr, se kterým si neuděláte ostudu ani cestou na zasedání správní rady – navíc na ono zasedání díky jeho jízdním vlastnostem nepřijedete pozdě. Ovšem každá mince má dvě strany a zde je onou temnější stranou cena, která činí 119 000 Kč (s ABS pak o pět tisíc víc). Jistě, existují mnohem levnější stopětadvacítky, ale jejich nižší cena je na nich většinou taky znát. Takže otázka spíš zní, zda je to za tuhle luxusní záležitost hodně nebo přiměřeně? Na to si už ale musíte odpovědět sami…

Text a foto: Ivan „Scoob“ Bezděk

6/2015

Produkce/ asistent

Tel.: +420 608 774 475
asistent@motorbike-czech.cz

Obchod / marketing/ inzerce

Jana Kolací
Tel.: +420 724 986 502
jana@motorbike-czech.cz

Adresa redakce:

X Ray Media, s.r.o.
Na Lysinách 40
Praha 4
147 00
Tel.: +420 608 774 475
asistent@motorbike-czech.cz